45.2. гр. Правец-манастир св. Теодор Тирон-седловина Равнището-вр. Чучул могила

Оценете
(0 гласа)

45.2. гр. Правец-манастир Теодор Тирон-седловина Равнището-вр. Чучул могила – слизане

Денивелация – 850 м., време на движение – 3.30-4.00 маса, разстояние – 16 км.

Маркировка: от вр. Чучул могила до разклона за манастира – маркировка с табелки и сини стрелки, от разклона за манастира до манастира Св. Теодор Тирон – бяло-червено бяло

2014-02-03 111600

Изтегли: GPS трак

От седловина Атанасова бичкия между върховете Маняков камък /1439 м./ и Кота 1325се тръгва по черния билен път в източна посока. Пътят върви от южната страна малко под билото на Било планина. През букови гори и голи поляни пътят заобикаля вр. Чучул могила /1325 м./ от юг. От поляните се откриват гледки на юг към главното било на Стара планина и към долината на река Равна. 30 мин. след началото се достига до югоизточното подножие на вр. Чучул могила. Там при вековно буково дърво в местността Ралешковец от основния билен път се отделя страничен черен път на юг към село Бойковец. Страничният път се спуска по рида Ломски рът - вододел между два от левите притоци на река Равна. Разклонът е добре маркиран с табелки. При разклона се продължава по основния билен път на изток. Следващият по билото вр. Червена вода /1256 м./ също се заобикаля от юг. Около върха от билния път се отделят още три странични пътя към с. Бойковец. Всички пътища слизат на юг по рида Бунов рът, събират се при параклиса Св. Илия и оттам продължават към с. Бойковец. От разклона в м. Ралешковец до източното подножие на вр. Червената вода се върви 25 мин. /55 мин. след началото/. Пътят продължава по билото, като през местността Кольовото за 10 мин. заобикаля също от юг връх Кота 1202 /65 мин. общо/. От вр. Кота 1202 също има отклонение на юг към Бойковец по рида Мурджовица. Ридът Мурджовица е гол и удобен за слизане. Синята маркировка на билния път завива по отклонението на юг към село Бойковец. Този път по рида Мурджовица най-вероятно е продължение на римския път Калдърмата /Етрополски проход/. Римският път слиза от Стара планина в долината на р. Равна при махала Кобиля на с. Бойковец. Там пътят се раздвоявал, като едният му край завивал по река Равна към Етрополе, а другият край продължавал на север към крепостта на вр. Калето /820 м./. Пътят минавал под вр. Калето и по рида Мурджовица, край параклиса Св. Спас и Ламбовска махала, се качвал на билото на Било планина при седловина Равнището.

На разклон при рида Мурджовица трябва да се продължи по основния път по билото първо на североизток, а после отново на изток. Денивелацията от вр. Чучул могила до разклона при рида Мурджовица е едва около 100 м. Следва по стръмно слизане към няколко поляни на билото. За кратко време се преодоляват около 200 м. височина. Около поляните има няколко разклона от основния път. При всички разклони се продължава по билото и по основния път. След поляните пътят рязко завива на север към голата и равна седловина Равнището. Ориентир напред е ясно изразения билен връх Високата могила /1038 м./, който е от североизточната страна на седловина Равнището. В югозападното подножие на този връх е местността Камичето в която е имало идея да се построи хижа. Около седловина Равнището се подминават още няколко разклона с черни пътища на изток към Ламбовска махала. Виждат се и някои от къщите на махалата. По средата на Равнището се достига до разклон. Билният път продължава напред и нагоре в североизточна посока с изкачване към вр. Високата могила. От билния път се отделя страничен черен път, който слиза на север към долината на Менска река. При разклона на седловина Равнището билото на планината се напуска и се продължава със слизане по черен път към долината на Менска река. От разклона при рида Мурджовица до разклона в м. Равнището се върви 30 мин. /95 мин./. На 5 мин. под билото се достига до още един разклон. Черният път се раздвоява, като единият му край слиза до Менска река. Към манастира Св. Теодор Тирон се продължава по другият край на пътя над реката. Пътят траверсира вр. Високата могила от запад и завива на северозапад. При един от завоите се продължава на север по пряка пътека. Пътеката излиза отново на черния път на седловина между вр. Високата могила и безименния вр. Кота 736 от север. Денивелацията от седловина Равнището до тази по-ниска седловината е 250 м.. Пътят завива на изток и отново достига до разклон. Пътят на запад е към град Правец, а този на изток към манастира Св. Теодор Тирон. От м. Равнището до разклона за манастира се слиза за 35 мин. /130 мин./.

При разклона се завива водоравно на изток. Траверсират се най-долните северни склонове на вр. Голямата могила. След разклона за манастира пътят е превърнат в екопътека с маркировка и изградени беседки и пейки. 20 мин. след разклона пътят извежда до безименен поток при голям кът за отдих с маси, пейки, чешма и барбекю /150 мин./. След него рязко се завива на североизток и покрай потока започва стръмно слизане към манастира. 20 мин. по-надолу се достига до задната страна на манастира /170 мин./. Някога на мястото на манастира имало голямо тракийско светилище, което обслужвало пътниците по прохода между ботевградското поле и гр. Етрополе. Самият манастир е построен върху тракийска могила. От манастира към гр. Правец се продължава непосредствено от входната врата вляво и на запад. През поляна се достига до гората и се търси пряка пътека с маркировка. Пътеката извежда през стръмно и обрасло дере до махала Манастирица. От махалата се слиза към асфалтовия път Етрополе-Правец и се продължава по него на запад. От манастира до гр. Правец се върви 30 мин. /200 мин./.

Връх Чучул могила от черния път под билото

Черният път през буковата гора южно от вр. Чучул могила

Маркировката при разклона за с. Бойковец в местността Ралешковец

Разклонът на седловина Равнището и вр. Висока могила

Изглед към гр. Правец от екопътеката към манастира

Беседка за отдих по екопътеката

Големият кът за отдих до потока

В манастира св. Тедор Тирон се влиза от задната му страна

Карта на екопътеката от манастира до гр. Правец

Храмът на манастира

Манастир св. Теодор Тирон и отбивката за гр. Правец до входа му

Центърът на гр. Правец

От гр. Правец към седловина Равнището и вр. Високата могила

2014-02-03 111630

Профил на маршрута

Прочетена 739 пъти

В сайта са ползвани карта и GPS тракове от www.bgmountains.org