Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/pelagia/pelitko.com/components/com_k2/models/item.php on line 877

63.1. гр. Габрово /Соколовски манастир/-седловина Шипка-вр. Шипка

Оценете
(2 гласа)

63.1. гр. Габрово /Соколовски манастир/-седловина Шипка-вр. Шипка - качване

Денивелация – 650 м., време на движение 2.00-2.30  часа, разстояние – 7.1 км.

Маркировка: бяло-зелено-бяло

2013-11-01 101200

Изтегли: GPS трак

От паркинга пред Соколския манастир се тръгва по асфалтов път в югозападна посока. Пътеката от Соколския манастир до вр. Шипка се нарича Манастирската пътека и е интензивно използвана по време на руско-турската война. В Соколския манастир била разположена една от болниците на руските войски. По пътеката сваляли ранени в боевете войници и изкачвали провизии и амуниции. След манастира се минава край поляни и бирария вдясно от пътя. Шосето постепенно завива на юг и след 10 мин. достига до разклон в местността Табаковото, при който асфалтът свършва. На разклона се продължава наляво по черен път и след няколко минути се достига до нов разклон при водослива на реките Мокри и Сухи дол. На втория разклон се продължава надясно и се навлиза в долината на Мокри дол. 10 мин. след края на асфалта минава край огромната изоставена почивна станция Хаджи Димитър /20 мин. след началото/. Пътят заобикаля станцията от изток, навлиза с леко изкачване в гъсти гори и следвайки главната посока югозапад постепенно набира височина. В миналото горите над почивната станция били собственост на манастира затова се наричали Манастирската гора. Върви се почти на тъмно, през тунел от растителност. Тук-там по дърветата си личи и старата маркировка, която е жълто и синьо. 15 мин. след почивната станция се подминава разклон вляво от пътя /35 мин. общо/. Пътят заобикаля от запад ниско безименно връхче и след нови 15 мин. излиза на малка гола и равна седловина югозападно от върха /50 мин./. Седловината се пресича от асфалтов път който идва от Габрово и слиза на югоизток в долината на р. Йеловица. От Соколския манастир до седловината са изкачени 250 м. денивелация. От рида Шипка в североизточна посока се спуска нисък страничен рид с по-изявен връх Йеловски чукар /996 м./. Този страничен рид разделя долините на реките Мокри дол и Йеловица. На седловината пътят, по който става изкачването, пресича рида от север на юг и се прехвърля от южната му страна в долината на река Йеловица.

След седловината маркираният път запазва посоката си на югозапад. Започва изкачване към билото на рида Шипка. 10 мин. след седловината пътят с по-стръмно изкачване достига до голяма поляна, на изток от която има сечища /60 мин./. През сечищата се открива панорама към долината на р. Йеловица. На поляната има разклон, като от основния черен път се отделя маркирана пътека в югозападна посока. На разклона се продължава със стръмно изкачване по маркираната пътека. 10 мин. след поляната пътеката достига до характерни бели скали с големи дупки по тях /70 мин./. От седловината до белите скали са изкачени още 150 м. височина. Над скалите се чува шума от автомобилите по шосето на прохода Шипка. Пътеката достига съвсем близо до шосето, става водоравна и започва да се движи успоредно и малко под него. Последователно и водоравно се пресичат три странични рида, спускащи се от разположения на запад вр. Узун Укуш /1076 м.//узун  укуш – дълга стръмнина/. 20 мин. след белите скали пътеката достига до разклон с маркирана пътека към местността Божкова чешма /90 мин./. 5 мин. по-нагоре пътеката чрез няколко бетонни стъпала излиза на асфалта на шосето Шипка-Габрово /95 мин./. На разклона се тръгва по асфалтовия път и последователно се подминават Къмпинг Черните паметници и изоставена бензиностанция. 15 мин. след излизането на асфалта се достига до разклон към х. Малуша /110 мин./. На разклона се продължава по асфалта и след още 5 мин. се излиза на седловина Шипка /115 мин./. От седловина към върха се върви вече в югоизточна посока, минава се покрай паркинга с ресторантите и се достига до началото на стълбите към вр. Шипка /1329 м/. Изкачването по стълбите от паркинга до върха става за 20 мин. /135 мин./, като денивелацията е около 200 м. Върхът, добил популярност като Шипка, е всъщност връх Св. Никола, преименуван по-късно на вр. Столетов. Истинският вр. Шипка е ниският връх северно от седловина Шипка.

Соколският манастир

Разклонът на паркинга пред Соколския манастир

Почивната станция Хаджи Димитър

Пътеката със старата и новата маркировки

От пътеката на изток към долината на река Йеловица

Бетонните стъпала в края на пътеката

Маркировката на мястотото където пътеката излиза на асфалта

Хижа Малуша над която се вижда вр. Бузлуджа

От шосето към паметника на вр. Шипка

Паркинга на седловина Шипка

Началото на стълбите към паметника

По стълбите към паметника

Последни метри преди върха

Паметникът на свободата на вр. Шипка

От паметника на север към седловина Шипка, истинския вр. Шипка и Мокри дол

2014-02-04 085809

Профил на маршрута

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/pelagia/pelitko.com/components/com_k2/templates/default/item.php on line 248
Прочетена 1905 пъти

В сайта са ползвани карта и GPS тракове от www.bgmountains.org