Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/pelagia/pelitko.com/components/com_k2/models/item.php on line 877

48.1. с. Ямна /махала Спиловица/-Стара река-вр. Голяма Занога

Оценете
(0 гласа)

48.1. Село Ямна /махала Спиловица/-Стара река-вр. Голяма Занога – качване

Денивелация – 1100 м., време на движение – 3.00 – 3.30 часа, разстояние – 10.8 км.

Маркировка: от с. Ямна до разклона за х. Стражата – бяло-жълто бяло, от разклона за х. Стражата до поляната с фургоните – бяло-синьо-бяло, от поляната с фургоните до билото-немаркиран

2014-02-03 192157

Изтегли: GPS трак

Маршрутът започва от най-южната махала на с. Ямна - махала Спиловица. Шосето от гр. Етрополе пресича Стара река по мост и излиза на широк площад, на който е поставена нова автобусна спирка. На чаталесто дърво до спирката са поставени две туристически табелки. От площада се тръгва по черен път на юг срещу течението на Стара река. Черният път е в много добро състояние, а маркировката е нова и гъста. Долината на Стара река в началото е тясна и ограничена от рида Заногата от запад и Чертиградски рът от изток. Маркировката е за хижа Стражата – бяло-жълто-бяло. Няколко минути след началото се достига до място от което се вижда разположения горе в западна посока водопад Враната вода. Водата „скача” от красив скален венец в 40-метрова пропаст. При последните къщи на махалата се достига до разклон /10 мин. след началото/. От черния път наляво се отделя пряка и маркирана пътека, която съкращава голям завой на пътя. Пътеката излиза отново на черния път на поляна в местността Тръстово. По нагоре по пътя се достига до втори разклон с пряка пътека. Ако при това второто разклонение се продължи по черния път, се достига до водослива на Стара река и Бабина река. При водослива от черния път се отделя пътека, която по долината на Бабина река се изкачва на югозапад по рида Заногата. Това е Първа Лопянска пътека. Пътеката излиза на билото на рида Заногата в голата местност Солището. По тази пътека е минал Г. Бенковски след разгрома на Априлското въстание. От Стара река до м. Солището по тази пътека има маркировка на маршрута „По стъпките на Бенковски”. След водослива на Стара река и Бабина река черният път извежда в голямо долинно разширение в местността Отоките /20 мин. след началото/. По средата на широка равна поляна и вдясно от пътя се вижда масивната двуетажна сграда на горски пункт Отоките. От поляната се открива първата по-обзорна панорама на юг към главното било на Стара планина. След м. Отоките се продължава напред по черния път. Той минава край вдигната бариера и след 20 мин. излиза на втора поляна при водослива на Стара река със Стълбешка река /40 мин. общо/. На втората поляна черният път се раздвоява. Разклонът е добре маркиран с табелка на голям бор вдясно от пътя. По дясното /югозападното/ разклонение се отива към хижа Стражата. Пътят се изкачва по долината на Стълбешка река през местността Смесите и излиза на билото на рида Заногата в местността Кокалското при  хижа Стражата.

На разклона към билото на Стара планина се продължава по основния черен път на югоизток по долината на Стара река. Маркировката напред вече е много нарядко и е бяло-синьо-бяло. Подминава се Мутов дол отляво след което Стара река се пресича по мост. Малко след моста и вдясно от пътя има чешма с дървен чучур. След чешмата се излиза на трета поляна. В предния край на поляната личат останки от каменни сгради, а в задния й край има дървен заслон в много добро състояние. От разклона за хижа Стражата до тази поляна се върви 20 мин. /60 мин./. След третата поляна реката отново се пресича по мост и се достига до нов разклон на пътя. От основния път наляво и на изток се отделя широко отклонение, в началото на което има бариера. Разклонът е добре маркиран и при него се продължава отново направо по долината на реката. 15 мин. след поляната със заслона се минава по трети мост, а пътя описва малък S-образен завой /75 мин./. Пътят преодолява малка височина, след която реката се пресича по четвърти мост и се излиза на четвърта поляна. В края на тази поляна отново има отклонение от основния път наляво. Приблизително на тази поляна черният път и реката си променят посоката от югоизточна в източна. 15 мин. след S-образния завой пътят достига до пета поляна с два фургона по средата /90 мин./. От село Ямна до петата поляната с фургоните неусетно са изкачени около 500 м. височина. Местността над фургоните е сечище, а по поляната са подредени купища с отрязани дървета. От поляната на юг към вр. Свищи плаз се вижда една гориста стена. Северният склон ан вр. Свищи плаз е почти отвесен и напълно покрит с гъсти гори. Тези гори носят събирателното име Лопянска гора. Изкачването от поляната на юг към стената и вр. Свищи плаз е почти невъзможно. В началото на поляната и вляво до реката, на голям камък има маркировка, която насочва да се завие на изток.

Пътят по Стара река се напуска и се продължава по по-слабо използван черен път. Този път тръгва на изток и веднага започва стръмно да се изкачва по западния склон на Чертиградски рът. Маркировката на големия камък до реката е последната до билото на планината. Най-вероятно камъка с маркировката е разместен от водите на реката и маркировката би трябвало да насочва на юг. От поляната нагоре към билото на Чертиградски рът следва по-трудната част от маршрута. След по-малко от 10 мин. пътя достига до сечище и завива на североизток /100 мин./. На това място пътят се изоставя и се продължава в източна посока по преки пътеки през голото сечище. За около 35 мин. по пресечен терен се изкачват 300 м. денивелация /135 мин./.  Излиза се над горския пояс западно от вр. Напоя /Крайна поляна//1631 м./. На по-новите карти вр. Напоя е отбелязан, като вр. Разбой. В много пътеводители вр. Разбой е посочен и с височината на вр. Напоя, което е довело до пълно объркване. Всъщност Разбой е остарото име на вр. Голяма Занога /1819 м./. Над гората се продължава по черен път, който в южна посока и с леко изкачване за 10 мин. траверсира западните склонове на вр. Напоя /145 мин./. От южната страна на вр. Напоя пътя излиза на голата седловина Разбой, която е между вр. Напоя от север и вр. Голяма Занога от юг. Седловината е гола и обгледна. Цялата гола местност на изток и на юг от седловината се нарича местност Разбой. Югоизточно от местността Разбой на главното било на планината се намира седловина Гроба. Имената на местността Разбой и на седловина Гроба са свързани с пътеката, която ги пресича. Това е Втора Лопянска пътека, която тръгва от с. Ямна на юг по билото на Чертиградски рид, пресича местността Разбой и прехвърля планината през седловина Гроба. Пътниците по Втора Лопянска пътека били издебвани, ограбвани и убивани от разбойници около местността Разбой и седловина Гроба. След нападенията разбойниците се криели в гъстите гори по западните склонове на Чертиградски рид. От онези разбойнически времена са останали и други наименования в близката околност като Хайдушка поляна и Хайдушки кладенец. От седловина Разбой в югоизточната и в югозападна посока се отделят два черни пътя, които обхождат вр. Голяма Занога от двете му страни. Трети път води право на юг и нагоре към главното било. Към вр. Голяма Занога може да се продължи и по трите пътя, като денивелацията е 200 м. По югозападния път върхът се заобикаля почти водоравно за около 30 мин. /175 мин./. Пътеката излиза на главното било от западната страна на върха, на седловината с вр. Малък Свищи плаз /1802 м./. На същата седловина излиза и черен път от х. Свищи плаз, както и една пътека, която подсича водоравно билото от юг. От седловината в източна посока вр. Голяма Занога се изкачва за 15 мин. /190 мин./. Денивелацията от поляната с двата фургона до вр. Голяма Занога е 600 м.

Мостът над Стара река на площада в махала Спиловица

Площадът, автобусната спирка, маркировката на дървото и началото на черния път по Стара река

Нагоре и на запад към водопад Враната вода

Горски пункт Отоките в местността Отоките

Разклонът към хижа Стражата

Поляната с дървения заслон

Заслонът

Поляната с фургоните

При поляната с фургоните се напуска черния път по Стара река

От сечището към вр. Голяма Занога на юг

От билото на Чертиградски рът към вр. Голяма Занога

И към вр. Свищи плаз

Назад и надолу към долината на Стара река и поляната с фургоните

От поляната с фургоните до излизането на билото на Чертиградски рът

Седловината между върховете Малък Свищи плаз и Голяма Занога

От седловината на изток към вр. Голяма Занога

От главното било на север към Чертиградски рът

От вр. Голяма Занога на север

На вр. Голяма Занога

2014-02-03 192227

Профил на маршрута

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/pelagia/pelitko.com/components/com_k2/templates/default/item.php on line 248
Прочетена 1258 пъти

В сайта са ползвани карта и GPS тракове от www.bgmountains.org